آموزش خوب در دوره پیش دبستانی به کودکان کمک می کند تا در همه جنبه های زندگی موفق شوند. کودکان در دوران پیش دبستانی پایه ای قوی در مهارت های زندگی اجتماعی، پیش از تحصیل و عمومی ایجاد می کنند که به آنها در موفقیت در مدرسه و فراتر از آن کمک می کند.

در زمان پیش دبستانی است که عزت نفس در کودک ایجاد می شود. در این زمان کودک ارزش نام، دارایی و دوستان خود را بهتر می فهمد. در پیش دبستانی، هر کودکی یاد می گیرد که با معلمان و همکلاسی های خود صحبت کند.

دوره پیش دبستانی برای ایجاد زمینه‌ای برای موفقیت در آینده کودک است. مهارت‌ها و دانشی که کودک در پیش‌دبستانی به دست می‌آورد، تأثیر قابل‌توجهی بر استعداد و نگرش کودک در آینده دارد.

 

ده دلیلی که در زیر نشان می‌دهد چرا پیش دبستانی برای رشد کامل کودک مهم است:

 

‍۱- خلاقیت و کنجکاوی کودکان در محیط پیش دبستانی پرورش می یابد

کودکان خردسال دارای تخیل فعالی هستند که می تواند برای کمک به یادگیری و خلاقیت بیشتر پرورش یابد. محیط پیش دبستانی برای الهام بخشیدن به اکتشاف طراحی شده است.

معلمان در پیش دبستانی آموزش دیده اند تا به کودکان در رشد خود کمک کنند. به‌جای تأکید بر پاسخ‌ها یا اقدامات «صحیح»، تحقیق، سؤال پرسیدن و گوش دادن به ایده‌های کودکان را تقویت می‌کنند. کودکان در یک محیط پویا با تعاملات مناسب بزرگسالان، کنجکاوی و خلاقیت بیشتری دارند.

۲- پیش دبستانی به کودکان کمک می کند مهارت های اجتماعی کسب کنند 

در دوره پیش دبستانی، کودکان مدت زمان زیادی را با سایر کودکان و افرادی که اعضای خانواده آنها نیستند می گذرانند. چندین امکان برای یادگیری نحوه دوست یابی، همکاری، گوش دادن و توسعه مهارت های گفتگوی اصلی در این محیط وجود دارد.

معاشرت با افرادی که خانواده نیستند جنبه مهمی از آموزش کودک است. یادگیری نحوه تعامل خوب با دیگران، اعم از همسالان یا معلمان، می تواند روند آموزشی را در آینده هموارتر کند.

برای اجتماعی شدن اولیه به تعامل و الگوسازی بزرگسالان نیاز است. یادگیری اشتراک گذاری و همکاری یک جنبه مهم از تعامل اجتماعی است. وقتی با راهنمایی حرفه‌ای انجام شود، کودکان می‌توانند از این کار بسیار سود ببرند.

مهارت‌هایی که در یک محیط یادگیری امن آموخته می‌شوند می‌توانند به جوانان کمک کنند تا خارج از مدرسه نیز اجتماعی شوند. آنها می توانند روابط خود را با والدین خود تقویت کنند و در این فرآیند اعتماد به نفس به دست آورند.

‍۳- پیش دبستانی، کودکان را برای یادگیری مادام العمر آماده می کند

یکی دیگر از دلایل مهم آموزش پیش دبستانی این است که کودکان یادگیرنده مادام العمر خواهند بود. بازی راهی عالی برای یادگیری کودکان خردسال است.

اگر تجربه اولیه کودک از یادگیری در کلاس در یک محیط بیش از حد آکادمیک باشد، ممکن است حس کنجکاوی قوی نداشته باشد و از مدرسه جدا شود.

پیش دبستانی به کودکان اجازه می دهد تا یاد بگیرند. در روش هایی که به آنها علاقه مند است، رابطه مثبت با یادگیری را تقویت می کند. بهترین پیش دبستانی کودکان را تشویق می‌کند تا تمایلی برای مطالعه ایجاد کنند که در طول سفر آموزشی آنها ادامه داشته باشد.

‍۴- فعالیت های پیش دبستانی به کودکان کمک می کند تا مهارت های پیش از سوادآموزی را توسعه دهند

معلمان از انواع بازی ها و فعالیت ها در پیش دبستانی استفاده می کنند تا به کودکان کمک کنند تا توانایی های پیش از سوادآموزی را توسعه دهند، برای همین منظور استفاده از طرح درس مناسب برای معلمان دوره پیش دبستانی ضروری است.

بچه‌ها قافیه‌هایی را یاد می‌گیرند که به آنها کمک می‌کند بین صداها تمایز قائل شوند، به داستان‌های با صدای بلند گوش دهند و در حین خواندن آهنگ‌های الفبا با حروف الفبای مغناطیسی بازی کنند. ​

کودکان اغلب علاوه بر درک این اصول، احساس شادی و انگیزه برای ادامه یادگیری پیدا می‌کنند. یادگیری پیش از سواد پیش دبستانی در طول فعالیت هایی اتفاق می افتد که کودکان به طور طبیعی جذاب هستند و در نتیجه با خواندن ارتباط خوبی دارند.

‍۵- کودکان یاد می گیرند که مراقب خود باشند

به کودکان اغلب فرصت هایی داده می شود تا مسئولیت پذیری را در پیش دبستانی تمرین کنند. آموزگاران پیش دبستانی به کودکان آموزش می دهند و از آنها انتظار می رود که دست های خود را بشویند، وسایل شخصی خود را در جاهای کوچک نگه دارند و اسباب بازی ها را به مکان های مناسب خود برگردانند.

‍۶- کودکان یاد می گیرند که مراقب یکدیگر باشند

کودکان پیش دبستانی نه تنها یاد می گیرند که چگونه از خود مراقبت کنند، بلکه یاد می گیرند چگونه از دیگران نیز مراقبت کنند. معلمان دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند تا در یادگیری توانایی‌های جدید به یکدیگر کمک کنند و خود را منبعی برای دانش‌آموزان دیگر بدانند.

به کودکان پیش‌دبستانی نیز ممکن است فرصت‌هایی داده شود تا در کلاس درس کمک کنند. برای مثال، معلمان ممکن است از دانش آموزان بخواهند که میز را در زمان میان وعده بچینند، تقویم را تنظیم کنند یا در تنظیم یک فعالیت کمک کنند.

‍۷- مهارت‌های زبانی ارتقا می‌یابند

مهارت‌های زبانی را بهتر است در یک محیط غنی از زبان یاد بگیرید. معلمان پیش دبستانی با معرفی واژگان جدید و پرسیدن سؤالات فکری از طریق فعالیت ها به کودکان کمک می کنند تا مهارت های زبانی خود را ایجاد کنند.

کودکان پیش دبستانی از مزیت آشکاری در یادگیری صحبت کردن مؤثر برخوردارند، زیرا آنها فرصت‌های زیادی برای کشف چیزهای جدید، گوش دادن به کتاب‌های با صدای بلند، اجرای داستان‌ها و آواز خواندن دارند.

۸- رشد مهارت های شناختی

کودکان با شرکت در فعالیت هایی که آنها را تشویق می کند تا چیزهای جدید را امتحان کنند، مسائل را حل کنند، سؤال بپرسند و فقط دنیا را مشاهده کنند، مهارت های شناختی را توسعه می دهند. این نوع فعالیت‌ها در دوره پیش‌دبستانی مورد تأکید قرار می‌گیرند و کودکان در نتیجه همین فعالیت‌ها بیشتر یاد می‌گیرند.

‍۹- توسعه مهارت های حرکتی

در حالی که سواد و شناخت بسیار مهم هستند، تنها مهارت هایی نیستند که کودکان خردسال باید کسب کنند. بسیاری از فعالیت های پیش دبستانی به منظور کمک به رشد مهارت های حرکتی ظریف و هماهنگی فیزیکی هستند. معلمان دوره پیش دبستانی باید به انواع روش تدریس مسلط باشند.

با پروژه هایی مانند نخ زدن به مهره، نقاشی، و حتی بریدن با قیچی، کودکان تشویق می شوند تا کنترل دقیق انگشتان خود را توسعه دهند. بسیاری از پیش دبستانی ها نیز فرصت های روزمره را برای بچه ها فراهم می کنند تا بپرند یا بالا بروند و خود را به چالش بکشند.

‍۱۰- پیش دبستانی کودکان را برای مهدکودک آماده می کند

آخرین اما مهم ترین دلیل برای اهمیت آموزش پیش دبستانی این است که به کودکان کمک می کند برای مهدکودک آماده شوند، که در طول زمان به طور فزاینده ای علمی شده است.

در نتیجه این روند، برخی از والدین بر این باورند که اگر فرزندانشان در دوره پیش‌دبستانی پایه‌های پیش از ریاضی و پیش‌سوادی بهتری داشته باشند، در مراحل بعدی زندگی موفق خواهند شد.

دیگران نگران این هستند که فرزندانشان به بازی منظم و فرصت‌هایی برای پیگیری علایق خود نیاز دارند.

بهترین پیش‌دبستانی هر دو نوع فرصت یادگیری را در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد. یک برنامه آموزشی با کیفیت بالا، زمان بازی ایمن و همچنین رشد مهارت در آمادگی برای مهدکودک را برای کودکان فراهم می کند.

نتیجه گیری

از آنجایی که مغز کودک در این سال‌های حیاتی رشد می‌کند، فقدان آموزش اولیه مؤثر ممکن است منجر به از دست رفتن فرصت‌ها در مدرسه و فراتر از آن شود. طبق مطالعات، کودکانی که به آموزش اولیه دسترسی دارند، در زندگی موفق تر از کسانی هستند که دسترسی ندارند.

مزایای پیش دبستانی شهید برومند چیست؟ این فرصتی با ارزش برای کودکان فراهم می‌کند تا تمام پتانسیل‌ها، مهارت‌ها و استعدادهای خود را درک کنند. آموزش در دوران کودکی علاوه بر مزایای فردی، تأثیر مطلوبی بر کل جامعه دارد.

هر ثانیه از زندگی کودک صرف یادگیری می شود. از یادگیری استفاده از چنگال و ساختن قلعه های شنی گرفته تا خواندن و معاشرت، راهنمایی مناسب در قالب آموزش عالی دوران کودکی می تواند تفاوت فوق العاده ای ایجاد کند.